Malebná príroda aj technické skvosty. Toto je 5 najkrajších ciest vlakom po Slovensku

Telgárt

Horehronský expres má hneď niekoľko zastávok, na ktorých je možné nastúpiť. Od Brezna až po Dedinky sa môžete previezť historickým vláčikom. 

Počas jazdy máte možnosť spoznať neprebádané lokality Horehronia, unikátne železničné technické pamiatky, ale aj čaro Nízkych Tatier a Slovenského raja. Súčasťou jazdy vlakom je aj animačný program, ktorý zabaví aj naučí.

Cestou vám zrak padne na Chmarošský viadukt, ktorý je jednou z našich najvýznamnejších železničných stavieb. Ukrýva však viac ako pekný most. 

V medzivojnovom období bola snaha prepojiť východné Slovensko so zvyškom republiky. A keďže vlakové spojenie bolo v tom období najefektívnejšie, členitosť terénu znamenala popasovanie sa s technickým riešením stavby železnice.

Vlaková trať ale nie je húsenková dráha, a tak sa prevýšenia riešili mostami a tunelmi. V najkrajšom úseku trate, z Červenej skaly po Dedinky, sa zrodil špirálový tunel. Táto špirála sa nazýva Telgártska slučka a prekonáva prevýšenie 31 metrov v stúpaní do sedla Besník. 

Slučku tvoria okrem špirálovitého tunela aj dva viadukty, spomínaný Chmarošský a Telgártsky. Telgártsky je ešte vyšší, ale keďže ho od cesty nevidieť, uniká pozornosti návštevníkov. 

telgart, most, telgartska slucka, grotto, cesta vlakom, s bagetou na cestach

Čierny Balog 

Z pôvodne lesnej malej železničnej trati sa zrekonštruoval úsek dlhý 12 kilometrov. Odviezť sa tak môžete z Čierneho Balogu do Hronca a do Vydrovskej doliny.

Ak by vám však bolo málo, na stanici v Čiernom Balogu sa nachádza múzeum. Ide o malé múzeum lesných železníc, s exponátmi z výstavby i prevádzky lesných železníc na Slovensku i v celom Karpatskom oblúku. 

Súčasťou múzea je i živý model zachovanej trate Čiernohronskej železnice a veľa iného. Vo vonkajšej expozícii sú na koľajach vystavené rôzne druhy motorových i parných rušňov, nákladných i osobných vozňov a celá stanica v Čiernom Balogu tak slúži ako múzeum pod šírym nebom. 

Čiernohronská železnica vznikla v roku 1909 a ako lesná železnica fungovala až do roku 1982. Celková dĺžka tratí dosahuje 132 kilometrov. 

Vďaka tomu sa stala najdlhšou lesnou železnicou na Slovensku. Po jej zrušení sa ju vďaka nadšeniu dobrovoľníkov, milovníkov prírody a techniky, podarilo zachrániť a od 1. mája 1992 obnoviť ako železnicu pre turistov.

V súčasnosti je táto národná kultúrna pamiatka zachovaná a prevádzkovaná v dĺžke 16 kilometrov.

Vychylovka 

Historická lesná železnica Vychylovka – Nová Bystrica premáva od mája do októbra a kedysi slúžila na prepravu dreva. 

Dnes je vyhľadávanou turistickou atrakciou a jedinou fungujúcou úvraťovou železnicou v Európe a jednou z troch na svete.

Vlak štartuje zo stanice Skanzen a pokračuje do Sedla Beskýd, odkiaľ si môžu cestujúci prestúpiť na oravskú železničku alebo sa vrátiť naspäť. 

Skanzen vo Vychylovke je súčasťou chránenej krajinnej oblasti Kysuce. Jeho jedinečná flóra a fauna spolu s ľudovou architektúrou vytvárajú pre návštevníkov neopakovateľnú scenériu. 

Každoročne počas sezóny má návštevník možnosť vidieť ukážky práce remeselníkov, vystúpenia folklórnych skupín a súborov s ukážkami pracovného a obradového zvykoslovia či prípravu tradičných kysuckých jedál.

vychylovka, cesty vlakom, grotto

Muránska planina

Z Brezna do Pohronskej Polhory a odtiaľ rovno do Tisovca. Táto cesta vlakom sa vám vryje do pamäte. A to nielen vďaka malebnej prírode, ale aj niekoľkým technickým dielam. 

Železničná trať medzi Pohronskou Polhorou a Tisovcom existuje už od roku 1896. 

Hlavným motívom pre jej výstavbu bolo uľahčenie spojenia medzi železiarňami v Tisovci, Podbrezovej a Hronci.

Železničná trať prekonáva horský terén s veľkým prevýšením. Jeden úsek dokonca dosahuje stúpanie až 50,2 promile. 

Súčasťou trate sú aj dva impozantné viadukty: Čertov viadukt a viadukt Pod Dielom. Ak by vám však nestačilo, počas cesty vlakom máte možnosť vidieť viacero kratších mostov a oporných múrov. 

Navyše, v oblasti Muránskej planiny premávajú okrem bežnej prevádzky aj vlaky s parným vozňom. 

muranska planina, slovenska priroda, sceneria z vlaku, cesta vlakom, grotto

Do kraja lásky 

Banská Štiavnica je známa nielen pre kalváriu, ale preslávila sa ako miesto, kde sa zrodila Sládkovičova láska k Maríne

Ak patríte k milovníkom tohto mesta, spravte si výlet jednými z najkrajších oblastí Slovenska. Z Hronskej Dúbravy si to menší dvoj-vagónový vlak namieri priamo do Štiavnice. 

Vlak dostal pomenovanie Štiavnická Anča, familiárne sa tak nazýva aj lokálny turistický vláčik. 

Ten nájdete v centre historického mesta, kde sú ďalšie unikátne pamiatky ako Starý zámok a Nový zámok, Banka lásky či botanická záhrada. Keď raz navštívite tento región, už viac nebudete chcieť odísť. 

banska stiavnica, kraj laska, cesty vlakom, stiavnicka kalvaria, grotto, s bagetou na cestach

Toto sú naše tipy pokojne aj na tento víkend. Vyrazte spoznávať naše krásne Slovensko a nezabudnite si k tomu zbaliť bagetu od Grotto. S plným žalúdkom sa hneď cestuje lepšie.